Tuesday, April 10, 2018

ENZOVOORT

ENZOVOORT
In Memoriam F.L.
Ter nagedachtenis van mijn moeder


Ik had je liever meer hier, nee ik had je eerder
niet zo. Het verdriet van toen werd het verdriet van
nu zoveel groter dan ik voelen kon toen je.

Nee, jij bent mij meer dood, meer levend nu ik je
herken in alles wat ik doe, het bedenken van het
hoe en waarom, hoe alles verandert nu je

stil bent gaan staan, een datum op rij. Ach, ik
ben net zoveel jij als jij destijds. Ik zou erom
kunnen lachen zoals ooit jij. Net zo gek,

net zo onzeker over de lente, over die godganse
bederfelijke wereld. Ik zou hebben gehuild als ik
toen wist hoe en waarom. Toen je daar lag en ik

niet wist waarom. Mijn God en wat nu? Het is
weer zo’n lente dat alles nog kan en jij. Ik weet
niet waar jij bent. Een vogel vliegt voorbij,

zoals altijd, bouwt weer
zijn eeuwige nest –


Elbert Gonggrijp,
Egmond aan den Hoef,
dinsdag 10 april 2018











No comments: