Friday, August 11, 2017

DIFFUUS

DIFFUUS
2  uitgewerkte Smartphone opnamen

I.

Het formuleren van het onbestaande, de nacht die
mij de zwarte gaten tussen het dralen tentoonspreidde,
de vermoede bladeren in de afkoelende nacht.

Verkeerd geïnterpreteerde vormen verworden tot
heuse schaduwen, een louter schimmenspel. Later
ingekleurd door de morgen ontwaar ik hun
werkelijke waarde.

Nu dooft het tot een louter vergeten, een mogelijk
ontbreken in een taal voorbij mijn verstaan. Het is zo
duidelijk absent aanwezig, kent nauwelijks rumoer.

De laatste stuiptrekkingen in de beweging
van een voorwereldelijk heelal –

II.

Zij stond erop dat wat zich in lege plekken openbaarde
zichzelf voltooide. In de nacht voelt alles anders, een kind
een nat washandje in het gezicht om uit de nachtmerrie
te geraken of iedereen altijd overal en nergens als men
node wordt gemist.

Geen hand voor ogen dan bedachte vormen. De lucht
eindeloos en de onbestemde donkergrijzen een sussende
mantel. Wat nu geschiedt heeft niet onze voorkeur,
blijft onbespied, gebeurt altijd ergens achteraf.

In het geniep jou hierin herkennen, een bijna onmogelijke
opgave. Je hebt een stem en zo weet ik je. Maar je slaapt en
tussen de bladeren bedoel ik mij aandachtig wachtend
op gehoor –



Elbert Gonggrijp,  Egmond aan den Hoef,  donderdag 10 augustus 2017

No comments: